Jeg satt med en bunke ubrukte visittkort på pulten og stirret desperat på dataskjermen. Det var femten minutter siden jeg hadde sendt ut hundre eposter til potensielle kunder, hvor jeg nesten tigget om å få et salgsmøte.
INGEN NYE EPOSTER
Jeg ventet en time for å gi de litt tid til å svare meg. Eposten haddde avsluttet med spørsmålet: “når passer det for deg å ta et møte?”.
Det burde ikke ta så mye mer tid før jeg fikk svar fra ihvertfall et par tre stykker.
Etter to timer var det fortsatt ingen svar på epostene jeg hadde sendt ut.
Jeg sjekket om epostene hadde blitt sendt. Det hadde de. “Kanskje de ikke ble levert?” tenkte jeg. Et par sekunder vurderte jeg å sende alle epostene en gang til, men jeg ville ikke virke masete.
Tre timer, ingen svar.
Seks timer senere innså jeg at ingen kom til å svare meg, og slo av maskinen. Jeg ga opp og satte meg foran TV-en resten av dagen.
Dette var ikke en ny opplevelse for meg. Dessverre var de fleste dagene slik for meg den tiden. Den dagen prøvde jeg å sende ut personlig tilpassede eposter til hundre forskjellige potensielle kunder. Andre dager blogget jeg for å få oppmerksomhet i sosiale medier. Noen ganger gikk jeg direkte på sosiale medier og prøvde å finne kunder der.
Søkemotoroptimalisering hadde jeg også jobbet mye med. Jeg fikk noen gode plasseringer øverst i Google… men ikke en eneste kunde. Ikke engang en forespørsel fra en potensiell kunde.
Alle andre hadde sagt at jeg måtte bygge en epostliste, og selge til de på listen. Problemet var at jeg hverken visste hvordan jeg skulle bygge en liste, hva jeg skulle skrive i epostene, eller hvordan de på listen skulle kjøpe noe av meg..
De siste årene hadde jeg brukt på å lære “alt” om markedsføring på internett. Ingen kunne motsi meg, fordi jeg kunne alle moteordene som “seo”, “viral”, “branding”, “content marketing” og mange flere.
Dagen etter brukte jeg på å fortsette den desperate stirreleken med e-post innboksen min.
Jeg fikk aldri noen svar.